onsdag 2 september 2015

Glashjärtat - vänner eller fiender?

Även om jag trivs bra i min skogsbubbla, så vet jag att det är bra att vidga mina vyer emellanåt. Se andra delar av världen,  betrakta nya horisonter och möta andra kulturer. Slita sig från vardagen och slänga sig ut.
Så jag drog till Kumla. En högst outforskad del av världen. Oerhört ovanligt och därmed exotiskt. Hur många av er har turistat i Kumla? Nej, just det.

 Hur som helst, jag tog in på hotell och hamnade sen på bokrelase av Anna Helgessons bok "Glashjärtat - vänner eller fiender". En bok som språkmässigt vänder sig till barn i åldern 8-12 år, men som tar upp ämnen som hela samhället borde diskutera. Det är hennes andra bok, och är en fristående fortsättning på "Resan till sommaren". En bok där Freja och Rami finner vänskap och magi, i en berättelse som skimrar av svensk sommaridyll sedd ur två olika perspektiv.

Båda böckerna är som gjorda för att utgöra grunden till diskussionsmaterial i vilken mellanstadieklass som helst. Jag är visserligen varken pedagog eller innehar lärarlegitimation, men böckerna berör viktiga ämnen, så som mobbing, våld och familjeproblematik, utan att krångla till det.

Jag går från releasen direkt till hotellet. Äter mat i min efterlängtade ensamhet och låter den dillslungade potatisen malas ner i samma takt som mina tankar tänks klart. Sen går jag upp på hotellrummet och börjar skriva. Kumla bjöd på förträfflig inspiration.

4 kommentarer:

  1. Vad ska jag toppa det med? 😉 Återigen Kristina, du gjorde min dag. Totalt! Om jag sedan kan bidra med inspiration så är det helt fantastiskt. Tack. Tack. Tack.
    Och lycka till. Jag håller ögonen på dig! 😊

    SvaraRadera
  2. Vad ska jag toppa det med? 😉 Återigen Kristina, du gjorde min dag. Totalt! Om jag sedan kan bidra med inspiration så är det helt fantastiskt. Tack. Tack. Tack.
    Och lycka till. Jag håller ögonen på dig! 😊

    SvaraRadera
  3. Så härligt att du är igång, du är en förebild som vågar satsa!

    SvaraRadera
  4. Underbart! Jag hade gärna varit där och träffat er båda två. Blev nästan lite hungrig på dillslungad potatis ... Hmmm ....

    SvaraRadera