tisdag 24 april 2018

Startskottet har gått!

Jisses! De sista veckorna har varit oerhört intensiva och händelserika. Det började med att vi skulle ner till småland för att titta på en tjur till kvigorna, men slutade med att vi hamnade i Kramfors, norr om Sundsvall. Där hittade vi en jättestilig norrlänning med långa ögonfransar som kommer flytta hem till oss senare i sommar. Så förhoppningsvis blir det kalvar till nästa säsong! Om gu´ vill å räskappen höll, som mormor hade sagt. (översättning; om gud vill och redskapen håller..).


Sen har födelsedagsfiranden avlöst varandra och mitt bland ballonger och fikabröd så flyttade ett gäng hönor in på gården, ledda av tuppen Tor. Och nu förstår jag varför folk har tjatat om varför vi inte har några hönor - avkastningen är oerhört hög i förhållande till insatsen. Aktier står sig slätt i jämförelse. Jag ska redogöra för det längre fram....


Efter att vi inhyst hönorna åkte jag ner till västgötaslätterna och lärde mig göra hälsoundersökning och exteriörbedömning på kor. Med andra ord, ta tempen, lyssna på hjärtat och kolla av kroppens uppbyggnad och proportioner. Eftersom jag arbetat som sjukgymnast så är jag relativt van att syna och bedöma kroppar, men lite annorlunda är det med nötkreaturen. Av flera olika anledningar, men sammanfattningsvis så lärde jag mig mycket som jag tog med mig hem till vår lilla skogsgård.


Och väl hemma på skogsgården så hade våren passat på att smälla av startskottet för den här säsongen, vilket gjorde att jag kände mig lite sen i starten och drabbades av mental mjölksyra innan jag ens hunnit sätta på mig gårdskläderna. Men nu börjar det ordna upp sig. Det gäller bara att hålla koll på varför man lever, ungefär.

Och parallellt med allt dessa så håller jag på att arbetar i det tysta, för att erbjuda en bättre plattform för er läsare och för mig som bloggande bondmora... Det närmar sig en förändring, so stay tuned!

5 kommentarer:

  1. Så underbart att läsa om Tor och norrlänningen och alla era andra familjemedlemmar! Hos er får man verkligen känslan av att alla månas om och har det bra.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är viktigt för oss att alla mår bra - djur, natur och människor! Och det är så finurligt uträknat av evolutionen att om alla dessa parter får samspela med ödmjukhet och respekt inför varandra så har vi en win-win-win-win-win situation!

      Radera
  2. Härlig läsning! Den behövdes nu. Befinner mig på resa med tufft föreläsningsschema, ditt blogginlägg fick mig att andas och landa inför dagens flera skolklasser i olika skolor.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att kunna ge dig en fin stund med min text. Lycka till med föreläsningarna!

      Radera
  3. Så härligt jordnära det känns. Men det är mycket jobb förstås. Som du säkert njuter av de flesta dagarna också.
    Tack för att jag för ta del av din vardag! Och så spännande med nyheten!
    Kram!

    SvaraRadera