tisdag 12 november 2013

outside the box.

Vi hade båda haft en dålig dag, både jag och Knådden. Sura, griniga och vrålhungriga trampade vi in i vår lilla stuga efter en dag på jobbet/förskolan. Mat var första prioritet. Stuvade makaroner och köttbullar. Kanske ett lite lyft på en dålig dag. Kanske.

Och det är när man är som mest hungrig som det tar en evighet att koka upp vattnet. Och en evighet för de förbannade köttbullarna att bli färdigstekta. Men tillslut blev det klart. Efter ett jonglerande med kastruller, hungrigt barn, mjölk, makaroner och leksakstraktorer.

Men det var då han fick se den. Han, det vrålhungriga barnet med en vilja av stål och en aptit som heter duga. Han såg den - mangon. Den mogna mangon. Är man en hungrig liten Knådd och ser en mango, så finns det bara ett alternativ - man måste ha den. Nu. Köttbullar och makaroner är helt plötsligt inte lika lockande.

För ett ögonblick så såg jag den konflikt som var på uppsegling. Men sen tänkte jag om. Så jag skar helt enkelt upp mangon. Och blandade ner den bland makaronerna, köttbullarna och de riva morötterna. Och så lite ketchup på toppen. Klart!


Sen åt vi båda med gott humör, tills tallrikarna var soprena och tills våra magar stod ut en aning mer än vad de gör i vanliga fall.

För vem är jag att bestämma att mango inte  går att äta till köttbullar och makaroner? Har jag provat? Är det farligt? Nej, just det. Det gick ju alldeles utmärkt. Vilken tur att han lär mig nya saker, den där lilla Knådden. Varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar