onsdag 18 november 2015

Knas-Katten och den stora drömmen

Under en tid har jag sett att Knas-Katten varit mycket fundersam, nästan lite frånvarande. Han har gjort vad som förväntas av honom, men glädjen och entusiasmen har varit som bortblåst. Han har varit tankspridd och nästintill lite nerstämd. Hållit sig på sin kant istället för att vara med oss andra.


Så en kväll, när barnen hade somnat och brasan sprakade i spisen, tog jag honom i knät och strök hans mjuk päls. Han tittade på mig med de där stora ögonen och bet mig kärleksfullt i underarmen. Vi började samtala. Vi samtalade om hur allting är och om hur vi önskade att saker och ting skall bli. Vi pratade om älgkött och kronhjärtar, familjepromenader och hårsnoddar, om kvällsmys och acceptabla tider att jama framför ytterdörren. Och så pratade vi om drömmar. Sånna där drömmar som man knappt vågar nämna för någon annan, för blotta tanken får en att känna sig som naken i ett strålkastarljus.

 Och det var då det kröp fram. Det var då det kröp fram vad som har tyngt hans sinne den senaste tiden.


Han berättade för mig att han vill stå i centrum och bli uppmärksammad. Bli hyllad och beundrad. Få utnyttja sin fulla potential medan världen tittar på. Spegla sig i dyrkande ögon medan han smuttar på ett glas champange. Han vill tillhöra gräddan av eliten.
Och det är lite svårt att bli det, hävdade han, när man bara trampar omkring här på vår gård mitt i skogen. Och det gjorde honom lite nedstämd, för han vill för all värld inte lämna gården.

Så. Jag tog saken i egna händer och anmälde honom till Årets lussekatt 2015. För att jag tycker att han är värd att få stå i centrum och bli uppmärksammad. Bli hyllad och beundrad. Och för att jag älskar den där knasiga katten som hoppar som en orangutang.


Vill du rösta på Knas-Katten i Årets Lussekatt 2015, så skall du skriva COOLA 88 i ett sms och skicka det till 72023. Skriv även ditt egna namn och adress  Varje sms kostar 10kr + ev. trafikavgift. Vill du läsa mer om tävlingen och se den hårda konkurrensen, så gör du det här.

Vill du läsa merb om KnasKatten och alla hans äventyr, så hittar du dem här.

6 kommentarer:

  1. Haha, klart jag vill rösta på Knaskatten! Min favorit! Hälsa och önska lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! du kan få min autograf sen. om du vill. /Knas-Katten

      Radera
  2. Härligt inlägg :-D
    Du kan verkligen skriva!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Lycka till Knas-Katten, hoppas du bli utvald till Årets lussekatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! det hoppas jag också! /Knas-Katten

      Radera