måndag 25 januari 2016

Ängsskötselkurs i Dalarna - Slå med lie


I sommar ska jag gå Ängsskötselkurs och lära mig allt tänkbart om skötsel av ängar. Slå med lie, slipa, hamlingsteknink, räfsning och hässjning. Kroppen ska få jobba och hjärnan ska få jobba. Sen ska jag sätta mig ner, mitt i Dalarnas gröna hjärta och känna mig riktigt nöjd med min insats för att bevara allt det där vackra. Och att jag dessutom bär vidare på den kunskapen.

Förutom praktisk utövning, ingår information om kulturhistoria, biologiska kulturarv och om ängsmarkernas arter. Kursen anordnas av Länsstyrelsen Dalarna och är en del i WWF (Världsnaturfonden) projekt "Skötsel av Dalarnas mest värdefulla slåttermarker- skötselutbildning och hävd". Kursen är en praktikantkurs och innebär helt enkelt att du får betalt för 2,5 veckors utbildning och praktik. I mina öron är det en fantastisk möjlighet att erhålla värdefull kunskap som jag egentligen är beredd att betala för.

Jag vet att ni är fler därute som känner samma sak. Så skynda er nu att anmäla er, så kan vi fika i gröngräset tillsammans! Trötta och nöjda efter en dag med meningsfullt fysiskt arbete - kan det bli bättre? Nej just det. (Om inte annat kan ni hjälpa mig, Länsstyrelsen och WWF att sprida informationen. Tack.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar