tisdag 6 november 2012

Röjsågskörkortet

Jag gissar att ni är nyfikna på det här med röjsågskursen. Om inte, så kan ni helt ärligt hoppa över detta inlägg. Eller så läser ni och kanske blir lite nyfikna ändå. Välj själv.

Vad är det för röjsågskurs som du har gått?
Jo, gott folk, så här är det. Jag har tagit röjsågskörkort på nivå RA och RB. Det innebär att jag har fått lära mig grunderna i arbetet med röjsåg både för att fälla träd och röja gräs och sly. Jag har även behörighet att utföra dessa arbeten åt en arbetsgivare (från och med 1:a december 2012 måste man enligt lag ha röjsågskörkort för att som anställd få arbeta med röjsåg eller om du som egen företagare anlitas av någon)

Men vadå, behöver du röjsåg i ditt jobb?
Nej, det behöver jag inte. Inte vad jag vet iallafall. Jag gick kursen för privat bruk.

Hur var kursen då?
Jo den var bra! Vi fick gott fika på våra studiecirkelträffar och jag blev bekant med människor som jag nog annars inte hade träffat.
Sen lärde jag mig en hel del om röjsågen också. Jag som var helt nybörjare känner mig nu trygg i hanteringen med sågen och ser fram emot att få komma ut i våra marker och praktisera mina nyvunna kunskaper. Nu är det som sagt jag som sköter trädgårdsarbetet hädanefter.

Var det svårt?
Det var mer att lära än vad jag trodde från början. Det första testet bestod av ett teoriprov med 13 frågor. Den praktiska delen gick främst ut på att kunna fila och skränka en klinga samt hantering och inställning av utrustningen.

Sluttestet är ett teoriprov med 18 frågor och ett praktiskt prov där du ska fälla träd i olika angivna riktningar. Hemligheten ligger i att lära sig tre grundprinciper istället för sju olika sätt. Kräver liksom mindre lagringsutrymme i hjärnan.

Var det dyrt?
Det ligger i betraktarens ögon. Eller kanske snarare i betraktarens plånbok. Jag hade möjlighet att nyttja Säkerhetschecken som är ett bidragsmedel från Landsbygdsprogrammet, vilket reducerade priset något. Men egentligen spelar det ingen roll. Kunskap som ger dig och din omgivning trygghet, kan nog inte bli för dyrt.

Jisses, det där låter ju superhäftigt, jag vill också gå den kursen! Vart vänder jag mig?
Den här kursen annordnades av Studieförbundet Vuxenskolan i samarbete med Skogsstyrelsen och Säker Skog. Kolla in deras hemsidor och se vad du kan hitta!

Om ni undrar så är det Knas-Katten som har gjort intervjuen. Han är allt bra talangfull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar