onsdag 7 november 2012

En ny tideräkning.

Jag har slutat att kolla på den vanliga klockan med timmar och minuter. Det är en ny tideräkning som pågår i mitt liv just nu. Jag har nämligen en helt egen mat- och sovklocka. Som Skalman i Bamse, ni vet. När den signalerar mat så är det bara att duka upp. När den signalerar sömn så är det bara till att sova. När den signalerar vakentid så är det bara till att vara vaken.


Ni förstår nog redan att det är Knådden jag talar om. Knådden är min alldeles egna mat- och sovklocka. Ibland går den i takt med den övriga världens dygnsrytm. Ibland inte. Men det är ingen idé att reta upp sig över det. Det är bara att flyta med och följa mat- och sovklockan för bästa välmående.

Och det finns viss charm att tvingas upp medan mörkret fortfarande ligger kompakt utanför fönstret. Ha en lekstund framför spisen i köket medan frukostgröten puttrar ikapp med vedens sprakande. För att någon timme senare somna tillsammans under en filt på soffan, medan den uppgående solen ger himlen en färgprakt av sällan skådat slag.

För övrigt så kan alla som har en smart telefon skaffa sig en egen mat- och sovklocka i klassisk Skalman-stil. Kolla här! Det finns då tamejsjutton allt som app nuförtiden. Ja, utom toapapper då. Vad jag vet.

Nu är det sovtid. Bäst att nyttja den innan den ändras om till vakentid. Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar