måndag 25 mars 2013

Motorsågskurs - andra sammankomsten


I helgen var vi på andra sammankomsten med motorsågskursen. Termometern visade -13 när vi gick upp och vi såg i trädtopparna att vinden blåste. Svinkall dag att vänta med andra ord. Så jag bestämde tidigt att dela upp dagen i några olika delmål enligt följande
  1. Jag skulle undvika att frysa ihjäl. Därför preparerade jag med 8 tröjor och en jacka, tre par byxor, två mössor och två par vantar. Och ja, jag hade på mig allting samtidigt.
  2. Om jag nu klarade mitt första mål, så hade jag även ambitionen att klara det teoretiska och praktiska provet på nivå A. 
  3. Därefter hoppades jag lära mig något om hur jag ska göra för att ta ner ett träd
 Uppenbarligen lyckades jag uppnå mitt första mål, eftersom jag sitter här och skriver. Men när jag tänker tillbaka så var det på håret. Iallafall kändes det som att jag skulle offra några fingrar till kylan när vi i bitande vind skulle demontera och monter svärd och kedja, samt fila densamma. Svårt att göra i tumvantar. Men hur som helst så gick det bra - både med den delen av provet och med fingrarna.

 Teorin bestod av 16 frågor med tre olika svarsalternativ. 1-X-2 frågor alltså. Inga problem om man läst kursboken. Svårast var nog att klara av att hålla i pennan med dubbla vantar.

 Det praktiska provet bestod även av att starta sågen på ett godkänt sätt samt göra ett instick. Det gick utmärkt! Med andra ord så var två av mina tre mål för dagen uppnådda. Men det tredje målet återstod - skulle jag lära mig något om hur man fäller ett träd?



Jo då. Vi fick öva riktskär i stubbar. Det har tidigare känts helt hopplöst svårt att få öppningsvinkeln lagom stor, rikta det hela rätt och undvika att de två skären att inte överlappar varandra. Men efter lite tips och trix så blev det helt okej.


 Men det räcker ju inte att göra riktskär. Man måste ju göra fällskär också om trädet ska falla omkull. Samma sak här; hur i hela friden ska jag klara av att få skäret i våg, behålla en lämplig brytmån, få trädet att falla när jag vill och allt detta utan att stressa ihjäl mig? Men jo då, lite tips och trix och lite övning så kändes detta moment också helt okej. Det här ska nog gå vägen!



 Nu hade jag grundkunskapen för att ta ner ett träd. Men tydligen kan man inte bara fälla ett träd och sen applådera sig själv hela vägen hem för att man lyckades. Träduslingen ska kvistas också, och det ska göras effektivt och snyggt, med minst möjliga belastning på kroppen. Men det fick vi ju också öva på och det gick verkligen jättebra för samtliga inblandade! Ni ser ju själva hur slät stammen är.

Sammantaget så var det en lärorik dag där jag lärde mig mycket. Det ska erkännas att jag tidigare har känt en liten gnutta panik över hur jag ska kunna bemästra det här med trädfällningen. Men efter den här dagen så känns det hela mer hanterbart. Det här kommer gå bra! Lite mer övning bara, så ska nog snart det första trädet falla.  Och bli kvistat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar