torsdag 10 november 2011

Knas-katten





Det här är den knasiga katten. Han bor här med oss jämlikar och gillar skogen minst lika mycket som vi. Han har några favorithobbies som han ägnar en hel del tid åt. Förutom dom vanliga som att jaga råttor och leka med mina garnystan, gillar han att hänga i trappen och jama. Det är en rätt schysst akustik där, vilket verkligen ger hans skrålande den där extra klangen. Dessutom gillar han att leka med mina hårsnoddar. De är bättre än leksaksmössen. Men det kanske inte är så ovanligt, tror Konstgrepps-Karins katt har samma intresse.

Men den absoluta favoriten är att gömma sig för att invänta ett lämpligt tvåfota offer. När han sedan ser en lämplig fot som obekymrat spatserar förbi, gör han slag i saken. Ibland med en tass. Ibland med båda tassarna. Ibland med två tassar och några sylvassa tänder. Men när han är riktigt på gång tar han sats bakom ett hörn. Det är perfekt att hoppa fram med tassarna i alla vädersstreck och skrämma slag på den som behagar passera. Tyvärr är jag inte så lättskrämd. Men det ser himla festligt ut.
Ibland är han rätt gosig också. Gillar att ligga på stolen framför vedspisen, precis som jag. Fast jag ligger på golvet. Har provat att kura ihop mig på stolsitsen, men får liksom inte riktigt plats. Konstigt. Har nog inte lärt mig den rätta tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar