måndag 28 november 2011

Men hallå....



...vart är snön?

Förra året vid den här tiden hade snön legat tjock och tyst i över en måndad. Det bet i kinderna när man gick ut, knarrade under fötterna. Stjärnhimlen var klar om kvällarna och dagarna var ljusa och krispiga.

Nu är det mest mörkt dygnet runt. Mörkt och geggigt. Det slaffsar runt fötterna när jag går ut, fortfarande i mina gummistövlar. Jag fryser inte ens om fötterna, det är +10 ute. Mörkret har jag inget problem med. Det fyller sin funktion när jag kryper upp i soffan med Knas-katten och tänder några ljus. Egentligen har jag inget problem med gegget heller. Det är rätt charmigt med stövlar som slaffsar när jag går och sen torkar ihop till stora jordkakor på hallmattan. Dock vet jag inte om Lord of the Dammsugare håller med mig.

Nej, problemet är avaknaden av snön. Jag vill ha årstiderna, jag vill ha riktig vinter. Massa minusgrader så jag måste dra ner mössan långt över öronen. Massa snö som jag kan skotta runt till jag blir alldeles svettig. Nysnö så jag kan spana in vilka djur som rört sig över gården under dagen. Nertyngda granar som häller snö i nacken när jag tar mig pulsande fram i skogen. Så snälla, snälla... ge mig snö! Eller iaf lite mer minusgrader...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar