onsdag 22 februari 2012

God skinksås



Jag är en hejare på att laga skinksås. Pasta och skinksås. Det är lite av min paradrätt, om jag får säga det själv. Och det får jag.

Så nu tänkte jag delge er hemligheterna bakom smaksuccén, ty alla magiska ting är tre. Hemligheten är riktigt grädde, vitpeppar och rosépeppar.

Det här behövs; smör, små skinkbitar (går bra med kassler i bitar, eller gammal julskinka. Om den inte är grön vid det här laget vill säga...), röd paprika, grädde, vetemjöl, mjölk. vitpeppar, rosépeppar, salt och pasta.

Gör så här;

Stek små skinkbitar, tillsätt bitar av röd paprika alldeles innan skinkbitarna ser klara ut. Häll över grädde. Går bra att späda med mjölk om du inte vill ha det så gräddigt. Då behövs även en redning på lite vetmjöl och mjölk. Låt koka upp. Smaka av med salt, vitpeppar och mortla i lagomt många korn rosépeppar. Låt stå och puttra ett par minuter.

För bästa smakupplevelse; servera med bandspagetti och en råkostsallad på morötter och vitkål. TA-DA! succén är ett faktum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar