söndag 5 februari 2012

Kvinnan i förklädet

Då jag i mitt förra inlägga konstaterade att det i media finns fullt av bilder på kvinnor iklädda förkläden i nyrenoverade kök, så tänkte jag inte bidra med ytterligare en.

För idag har jag nämligen spatserat runt i mitt förkläde i mitt fina kök och resultatet blev denna lilla kaka. Samtidigt har jag konstaterat att det räcker inte med ett recept, ett förkläde och ett fint kök för att lyckas med ett bakverk. Det behövs år av erfarenhet. Så jag ringde kakbaks-jouren bestående av min mor och fick handfasta tips över telefon.

Så i slutändan blev den fullt godkänd, men jag får nog öva lite till om jag ska kvala in till husmodersligan.


Iallafall om det är på det är saftigheten och konsistensen i kakan som är kriterierna.

Annars tycker jag att jag kvalade in rätt bra förra vintern när vi lagade mat på vedspisen i några månader. Men det gick det också. Nöden har ingen lag och vi blev hejare på att elda rätt. Men vi blev också medvetna om hur bekvämt det är med elspis när vi fick den på plats. För att inte tala om diskmaskin och rinnande vatten.

Herregud vad mänskligheten i vår del av världen är bortskämd.




2 kommentarer:

  1. Linne....NU... Här är det raggsockor i ulltofflor och flecejacka som gäller.
    Jag vill oxå ha en vedspis!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vedspis ger BRA med värme! Nästan så det är varmt med linne emellanåt...

      Radera