tisdag 30 april 2013

Föräldraledighet


Möjligheten och rättigheten att vara föräldraledig här i Sverige är fantastisk. Jag har rätt enligt lag att vara hemma med min Knådd och dessutom får jag pengar för det! Det är inga många länder som har det så fint ordnat för dem som försöker öka befolkningsmängden.

Men vi har även rättigheten och möjligheten att avbryta föräldraledigheten tidigare än planerat. Detta utifall det skulle börja krypa i kroppen av rastlöshet. Eller för att det behövs mer pengar. Eller för att jobbet behöver just dig. Eller för att barnet ditt är väldans trött på att se och höra just dig. Eller vilken annan orsak som helst.

Så. En möjlighet är till för att utnyttjas, så därför ska jag börja jobba igen, tidigare än planerat. Lite smått. Lite försiktigt. Så jag får möjligheten att längta hem. Få lite distans. Möjligheten att se hur bra jag har det under mina föräldralediga dagar. Och möjlighet att gå på toaletten utan att behöva sjunga Ekorr'n satt i granen. Det skall icke föraktas.

Så snart sätter jag på mig de vita kläderna igen och blir åter en av alla dessa arbetsmyror i den stack som kallas landstinget. Sållar mig till dem som sliter och släpar, trots besparingar och nedskärningar och löner som aldrig kommer att kunna betala av min studieskuld. Men, vad gör det. Föräldraledigheten har gett mig perspektiv. Jag får iallafall skita ifred.

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt du kommer tillbaka till jobbet!! Men vi flyttar ju snart. Och, det kommer bli kanon att du får jobba med de kollegorna.

    SvaraRadera