söndag 19 maj 2013

Veckans insekt


Sen jag flyttade ut hit i skogen så har jag utvecklat en alldeles hälsosam fascination för de djur och växter som bor här i skogen tillsammans med mig. Så ock för insekter, ty dessa är också djur. Vad gör dessa små krabater? Varför bor de i skogen? Och vad heter de? Helt vanliga funderingar, som ni hör.

Idag var det den här lilla (?) krabaten som gjorde oss sällskap på farstukvisten i morgonsolens sken. En alldeles speciell liten... ja, vad är det för något? En skalbagge? Eller är det ett ufo? Hjälp mig, jag vill så gärna veta! Hur tar man reda på vad den heter?

Hjälp mig!

2 kommentarer:

  1. hm... änt dä en smalare variant av bärfis då? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det visade sig vara en Lövträdslöpare. Vilket iochförsig kan benämnas som en smalare variant av bärfis :) Tack för förslaget!

      Radera