torsdag 26 januari 2012

Fina bibblan

I samhället som ligger närmast där vi bor, finns ett litet bibliotek. Det är så litet att det hade fått plats i vårt vardagsrum, som är av högst vanlig storlek. I det här lilla biblioteket arbetar en kvinna som jämt är trevlig, snäll och ger mig massa bra tips.

Dessutom har det nu hänt något som aldrig hände mig när jag hängde på universitetsbiblioteket i Den stora staden. Och där var jag riktigt ofta.

Följande dialog utspelade sig idag när jag i all hast kastade mig på telefonen 18.16 och ringde till Fina bibblan nere i byn.

- Hej, jag heter Kristina och tänkte bara höra hur länge ni har öppet idag?
- Vi stänger nu alldeles strax vid halv sju.... ville du hämta den här filmen... Troja?
- Ehh... (i ren chock över att hon visste precis vad jag villle) Ja....
- Ja, men kom då och hämta den. Jag håller öppet tills du varit här.
- Vad bra, tack! Jag åker genast..!

Detta skulle aldrig ha hänt i Den stora staden, tro mig. För det första skulle de aldrig ha vetat precis vad jag ville efter att jag på telefon bara presenterat mig vid förnamn. För det andra skulle de aldrig hålla öppet en minut extra för att jag skulle hinna hämta en sketen action-DVD en torsdagskväll. Och dessutom vara trevliga samtidigt! Men det gör de på Fina bibblan nere i byn.
Jag blir alldeles varm i hjärtat. Ännu en gång har Landsbygden tagit hem första pris.

1 kommentar: