onsdag 11 januari 2012

Havregrynsbröd botar huvudvärk

Tänk att ett havregrynsbröd kan rädda en hel onsdag.

Både kroppen och själen var i bristfällig form när jag kom hem från jobbet idag. Ibland är det bara så, oavsett vad som har hänt eller inte hänt. Turligt nog finns det bot. Så jag tände en eld i vedspisen och började baka havregrynsbröd i långpanna. Lätt som en plätt.
Man rör liksom bara ihop allt och så får det jäsa. Sen lägger man det i en långpanna och så får det jäsa mer innan det ska in i ugnen. Ett, tu, tre så har du ett sånt här fint bröd, en härlig doft i huset och huvudvärk och all världens bekymmer är ett minne blott. Typ. I alla fall är huvudvärken borta. Världens bekymmer finns nog kvar, men de tynger inte mig längre när jag har ett varmt bröd som väntar på att bli uppätet. En klick smör på det, ett glas mjölk och mer efterfrågar jag inte av den här onsdagskvällen. Tjaaa, det skulle vara en liten skiva citron då.

1 kommentar:

  1. Va gott! Kan man få receptet.Från moster B.Ha det jättebra kram från oss alla

    SvaraRadera