söndag 20 maj 2012

Råd till den havande kvinnan

Damer och herrar, låt mig få delge er ett utdrag ur den eminenta boken "Ett barn blir till", fjärde upplagan från 1971. Boken är författad av Axel Ingelmans-Sundberg och Claes Wirsén. Bilderna är tagna av Lennart Nilsson.
"Till slut är det ännu en fråga som bör diskuteras, hur mamman skall klä sig nu när det börjar märkas att hon är i väntas dagar och fram till förlossningen. Vad skorna beträffar är det inte bra att gå med för höga klackar, det blir för stor påfrestning för ryggen. En klackhöjd på 3-4cm är lagom. (...) Sedan är det viktigt att även för övrigt sköta sitt utseende, tvätta håret ofta, vårda händerna, ha snygga accessoarer. Det var allt för denna gång. Glad vandrar den blivande mamman i väg till jobbet, hushållet och väntan."
Så nu har jag tvättat håret, smörjt händerna och målat naglarna. Ska säga till M att han lär köpa lite snygga accessoarer till mig eftersom det är viktigt! (Dock oklart för vem och varför det är viktigt.)
Ett problem återstår dock. Vart finner jag ett par skor med klackhöjd 3-4cm och som funkar på grusväg, längs skogsstigarna och inte minst när jag ska gå över den nygödslade åkern med kompostavfallet?  Hmm... får klura på den.

2 kommentarer:

  1. Från -71! Skulle kunna gissa på 40-talet.

    SvaraRadera
  2. Haha...underbart! Och än en gång börjar min kreativa sida att fundera och vrida och vända på saker.....hur kan man anpassa befintliga skodon så att de lever upp till allas förväntningar.....ska man utgå från en vanlig gummistövel eller en finstövel t.ex., hur definierade man "klack" på den tiden?!...hmm....funderingarna är många! *skratt*
    Tack för att jag fick en micropaus i mitt annars väldigt kreativa och lösningsfokuserade arbete, dock inte IDAG! :)

    SvaraRadera