tisdag 4 juni 2013

Försäkringskassans service

Försäkringskassan får ta mycket skit. Ibland till och  med mer än de förtjänar, tror jag. Det hör liksom till att gnälla och gnata på dem när man blir föräldraledig eller sjukskriven. Ibland kanske de förtjänar det. Ibland kanske problemet och ansvaret ligger hos den andra parten, vad vet jag. Hur som helst.

Idag ringde de mig. Hemligt nummer och kvinnan i luren presenterade sig från Försäkringskassan. Jag intog direkt en fientligt inställning och satte på mig sur-minen, så som jag blivit upplärd till i föräldraledighetsträsket. Vad ville de nu då!?
Men i andra änden kvittrade en handläggare frågande om hon fick göra en förändring i mitt skatteavdrag, så jag slapp tänka på det nästa gång jag ansökte om föräldrapenning. Precis vad jag irriterat mig på när jag fyllde i formuläret dagen innan. Som om hon läst mina tankar. Hon, på Försäkringskassan. Jag tackade ödmjukast och vi lade på.

Jag hann bara lägga ifrån mig telefonen, så ringde hon upp igen. Ursäkta om jag stör, men jag vill bara försäkra mig om att du ska jobba när fadern ska vara föräldraledig, så du skyddar din SGI. Omtänksamhet. Från Försäkringskassan. Chock.

Detta stämde inte alls in i den bild som jag hela tiden fått höra om detta monster. Kanske har de förbättrat sin service. Kanske är det ibland skit bakom spakarna. Kanske finns det vissa guldkorn i den dammiga sandhögen. Eller så är det helt enkelt så, att de ville visa sin uppskattning för min skönsång. Kanske är det där hemligheten sitter. Eller så är det bara människor som har regler och förordningar att hålla sig till. Precis som oss andra.

Hur som helst. Har man gjort något bra så ska man få höra det. Därför vill jag ge försäkringskassan en ros och säga;

TACK för bra service! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar