lördag 29 juni 2013

Rosen som överlever

Jag fyllde år för några månader sedan. I present från min bror och hans fina familj fick jag en fin ros i kruka. Tack, tänkte jag, den håller sig säkert så här fin ända tills imorgon kväll. Kanske någon dag till om jag har tur. 


För rosorna i mina hem genom åren har varit många. Det blir lätt så när man försöker och försöker och försöker, men växten visar tydligt att hos dig trivs jag då icke! Och därmed dör en snabb död i ren protest. Och jag skaffar mig en ny och tänker; nej, nu jävlar ska du leva om jag så ska hålla vakt dygnet runt! Men inte ens det har funkat.

Så. Jag hyste inga stora förhoppningar inför denna fina present. Passade på och njöt av att den var så fin ett par dagar. Som sen blev veckor och som nu har blivit månader. Den verkar trivas, till min stora förvåning!

Men nu kommer grubblerierna; hur gör jag nu då? Nu när den inte dör, vad gör man då? Ska man plantera ut den? Ska den planteras om i kruka? Ska den övervintras? Hjälp mig!


Jag känner ju en skyldighet till att ta väl hand om den, nu när den har visat att här trivs jag bra! Och kom inte och fråga vad det är för sort, det har jag ingen aning om. Men den har gröna blad och själva blomman är som ni ser ljust rosagul. Kanske kan ni hjälpa mig med det också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar